Bara bröst


Så har de fått igenom sitt mission i några kommuner, föreningen Bara Bröst. Åh, så bra! Eller?...

Som namnet antyder är målet att kvinnor ska få bada toppless. En representant från gruppen uttrycker sig att i"ngen har rätt att bestämma över hennes kropp" och hon vill i och med sin bara byst avsexualisera kvinnokroppen. Allt i jämnställdhetens tecken. Hmm, hur hänker hon nu? Grundtanken, att ingen har rätt att bestämma över hennes kropp håller jag helt med om. Vad man gör, hur man gör och vad man vill är upp till var och en. Vi delar absolut inte samma tankar alla människor men det är ju så det ska vara, det du tycker är fint är nödvändigtvis inte min smak och vise versa. Men i övrig tycker jag att Bara Bröst gruppen är helt ute och cyklar. Avsexualisera? Jämnställdhet? Nej, fel, fel, fel!

Min stora förhoppning är att, åtminstånde min man, ska tycka att jag är sexig, hela jag och däri kommer mina bröst på köpet. Självklart vill jag att han attraheras av min hjärna och själ men jag vill också att han ska åtrå mitt fysiska jag. Liksom jag åtrår hela honom, hans tanke, hans kropp, hans hjärta. I vår deal ingår en man och en kvinna vilket ger oss ett par bröst att sexualisera kring, i andra relationer finns två kvinnor och två par bröst. Hemska tanke, i alla relationer, om bröst inte skulle få vara till att attraheras av! Rent fysiskt ser vi olika ut vi kvinnor och män, varför göra ett problem av det?

VM i simning avslutades just och jag tackar gud för de män som valt simning till sport, vackrare kroppar får man leta efter! Jag sexualiserar dem för vad de är, för hur de ser ut, vilka vackra varelser, rent fysiskt! Jag avgudar dem liksom många kvinnom och män med mig men hemska tanke om de skulle få för sig att visa "sexualiserade" delar av sin kropp i jämnställdhetens tecken, för att de har rätt att bestämma över sin kropp. Hur vackra de än är så vill jag inte se en naken snopp hängandes på pallen.

Jämnställdhet handlar absolut inte om ett par nakna bröst, tror man det biter man sig själv i svansen och om möjligt så gräver man en ännu djupare grop för sig själv om målet är att "bli som männen". Snacka om att sätta en norm! Ett tips till Bara Bröst blir att utgå ifrån det egna som det bästa. Om något, strid för att män också ska bära bikiniöverdel!

I min värld är jämställdhetstanken djupare än mina fysiska attribut. Samhällets värderingar på olika arbetsgrupper gör mig förbannad. Vad är viktigt egentligen är en viktig fråga. Vad är värt att värdesättas? Dagens struktur är irriterande men har också en ganska tydlig förklaring. Det är inte mer än 100 år sedan som könen hade andra uppgifter i samhället än vad de har idag. Därmed absolut inte sagt att vi ska stanna kvar i gamla mönster och tankesätt. Utveckling är ett måste. Ny tider, nya tankar.

I min värld finns snygga män och kvinnor, sexiga och osexiga. Det finns smarta kvinnor och män, handlingskraftiga och handlingsförlamade. Men framförallt finns det individer. I samhället, på arbetsplatsen, i livet möter jag dig, vi varandra. Värderar jag dig utifrån fel premissernär vi träffas, ställer jag dig som etta på prispallen för att du är snyggast istället för snabbast när tiden spelar roll så är jag fel ute och nyper jag dig i stjärten när vi avslutat en löneförhandling så är jag detsamma. Väderar jag dig däremot efter din tid och kapacitet så må bäste individ vinna!




Kvinna och man i Justitias vågskålar

www.jamombud.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0