Tankebox




-E det slut på semestern nu?

-Jajjemän imorgon börjar man klockan sju med byggmöte. Det enda som kommer att kännas konstigt är att inte få sig en öl till niofikat.

Massor av skratt och igenkännande nickningar




Jag är snabb att döma, jag gör det ofta och ibland elakt, jag kan tolka liv av sekunder. Inte alltid rätt, jag vet, inte alltid snällt, jag vet det också men i varje historia finns korn av sanning. Så klart att ovanstående gubbar vill slå sig lite på bröstet för varandra, för visst är det tufft att dricka öl till frukost (?!) Såklart att de överdriver, varje morgon var säkert inte ölfylld men säkert var flera mornar det, annars skulle tanken inte slå dem. Vi människor tenderar att prata om det som ligger oss nära hjärtat, att hitta på något som ligger utanför våra tankeboxar är förvånansvärt svårt att göra, därav hittar vi kornen. Dessa gubbar hivade i sig en öl eller två till niofikat på semestern och var nöjda med det.

Är det fel? Ja, men visst fasiken är det det. Varför är semestern lika med alkohol? Varför är den lika med alkohol tidigt på dan? Jag förstår att man när man är ledig har mer egentid vilken då kan användas till att må lite halvdåligt. Det finns inget jobb som förväntar sig alla sinnen i fullt bruk. Så för den delen, ok då men frågan kvarstår fortfarande, varför? Vari ligger det härliga?

Jag dricker drinkar, jag dricker vin, jag dricker också alkohol. Dagarna är lätt räknade sen jag blev mamma men även innan dess. Jag dricker rödvin till choklad, jag dricker gott vin till mat, jag dricker drinkar till bra musik och i vänners lag men jag gör det inte till niofikat, varesig på semestern eller annars. Att alkohol är en drog behöver ju inte diskuteras och jag tror att det där jag fastnar, mina dagar är värda mer. En öl är en öl och på morgonen är det helt fel.

Så tänker jag och på riktigt så tycker jag synd om gubbarna för att deras korn ser ut som de gör.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0