Tidlösa tisdag med grädde på moset!


I vår familj betyder tisdag första dagisdagen i veckan. Oftast en dag med en lycklig Elice, i alla fall när hämtning sker, men också en lite lätt stressad morgon. Bortåt torsdag, när sista dagen för dagisveckan är har jag börjat fått kläm på tiderna...

Men, tisdag morgon;

Thea och pappan klev upp vid sexsnåret. När Thea vaknar så tidigt blir hon även trött tidigt, kring halv nio vill hon sova igen. Eftersom dagis tiden börjar först nio blir således Thea en liten kinkig tös lagom till att kläder och ytterkläder skall tas på. Det är toppen med vinter... (Ni som i ert stilla sinne undrar varför vi inte börjar dagis tidigare; Elice blir ett litet monster om hon inte får sova och så även mamman...)  

Tio i sju blev jag väckt och Elice vaknade trax därefter. Frukost till alla, blöjbyten, kläder till alla, morgonbestyr och undanplockning, det tar sin lilla tid och är en liten kamp mot klockan, Oj då är klockan redan... är en tanke som flertalet gånger hinner passera...

Lite sena och med en början till en kinkig Thea hamnar vi så på hallgolvet i en hög av overaller, vantar, skor, tossor, mössor och halsgrejer. Elice får overallen på först, allt utom skor hamnar i rätt ordning på tösen, sen är det Theas tur. Att tampas med en trött tös är inte det roligaste även om man har all tid i världen, men så, overall, tosser, vantar, halsgrej och mössa på. Klart!

-Mamma bajsa

Ifrån ingenstans! Mamma bajsa.


-Men sötsak, har du inte bara kissat?

Åh, gud vad jag hoppas att hon bara har kissat!


-Kissat. Mamma bajsa

Och med de orden lägger hon sig på rygg, just så som hon gör när hon vill att vi ska byta blöja. 


Dags att ge upp, av med allt, in på bara skinnet och visst hade tösen rätt. Jag ska erkänna att tanken slog mig, att jag skulle låssas att konversationen aldrig ägt rum, att vi bara skulle gå ut genom dörren och vara på väg till dagis. Det är tur att man inte förvandlar alla tankar till handling.

Lite senare än vanligt, med en sovandes Thea och en nybytt Elice anlände vi så till dagis, redo att ta världen med storm!

 





  

Kommentarer
Postat av: Veronica

Är inte småbarnstiden underbar!! Förstår du vad jag menar med att det är såååå skönt med nära till dagis. Vi behöver inte ens klä på oss, mitt problem är att bära med mig alla kläder (lyxproblem ter det sig) :-)

2009-11-11 @ 19:47:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0