Dagens goda gärning


Det sägs ju att man ska gör en god gärning per dag. Riktigt så duktig är inte jag men jag försöker hjälpa till när jag kan. Idag bestod gärningen i ett telfonsamtal till Sverkerskolans rektor.

Vi är i full fart med att skola in Elice på dagis och förmiddagen idag bjöd på en utflykt till en stor lekplats. Efter en stund kom en skolklass, kanske gick barnen i sexan, till lekplatsen för en stunds energiförbränning. En liten pojke gick dock direkt till en parkbänk och satte sig medan övriga "kamrater" lekte. Elice fröken gick efter ett tag fram till pojken för att kolla läget. Hon fick reda på att de varit på studiebesök och att pojken inte "ville" leka med de andra. Pojkens fröknar stod alla tre på andra sidan lekplatsen och pratade sinsemellan.

Kanske var det så att pojken inte ville leka med de andra eller så var det så att pojken inte fick vara med. Psykologen i mig säger att det senare alternativet är det rätta. Hur ofta väljer en 12-årig pojke att separera sig från en grupp?!

Utanförskapet blev så tydligt och mammahjärtat i mig skrek. Jag ville gå fram till pojken, krama honom och säga att han var bra. Jag ville gå till fröknarna och uppmärksamma dem om vad som försegick. Jag ville förändra där och då. Jag gjorde dock ingetdera. Att lösa en svår situation i ett handslag ter sig inte rimligt men om det var min flicka det gällde, om Elice om några år sitter där på bänken då vill jag att någon reagerar. Så däri ligger min goda gärning. Jag reagerade i form av ett samtal till rektorn.

Åh gud vad jag hoppas att pojken nästa gång jag ser honom är med och leker, att han känner att han får, kan och vill.

 

Min arga sida;
Mobbing är förekommande och hemskt, det är vanligt och vardagligt, det sker utan befog, insikt och kunskap. Att sätta sig på någon annan visar bara på eget tillkortakommande. Barn kan kanske ha svårt att veta bättre men fy fan för de fröknar och lärare som inte sätter stopp. Fy fan för de fröknar som låtit det gå så långt att pojken ens hade som val att sätta sig själv på parkbänken. Fy fan!


Kommentarer
Postat av: Cat S

BRA Jessica!!! hadde gjort samma sak =)

2009-10-08 @ 07:33:48
URL: http://atcats.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0