Floskler och mening - kalla det en nyårskrönika med löfte om möjligheter som skapas

Nytt år, nya möjligheter, nya löften.  För många ser det säkert ut så och faktiskt lite för mig med. Egenltligen tycker jag att ingen dag är så bra som idag, att börja träna på måndag, eller alla de olika tänkbara löften som skall infrias, imorgon, nästa vecka, efter ditten och datten är oftast ett dåligt sätt att starta någonting nytt på. Men, låt gå för nyårslöften och strukturen i det. Nytt år får stå för känslan av ett oskrivet blad.

Så, min känsla för det nya bottnar i ideologi och livets varddag de senasste åren. Det nya ligger i möjligheterna. Jag läste en notis i UNT i morse om en man som levt på socialbidrag i sju år (Parantes 1, se nedan). En stund senare läste jag i Dagens Industri, Weekend (Parantes 2, se nedan) om Carrefours nuvarande VD Lars Olofsson. Dessa två är ytterligheter på samma tråd och också beviset på att framtiden inte ligger i  förändringar som bara händer utan i möjligheter som skapas.

Det är just i slutklämmen på den meningen som mitt nya år skall startas och som förhoppningsvis skall genomsyra hela året och, ja låt oss klämma i med hela mitt liv. I möjlighetena som skapas.  

Jag tänker såhär. Det ligger i mina händer att ta mig dit jag vill, vartän jag vill. Det är jag som förändrar och styr mina möjligheter. Konkret tänker jag såhär för den närmsta tiden. Jag har ett nystartat företag som verkar i Mälardalsregionen. Enligt min sätt att se så skapar man affärer genom relationer. Jag måste alltså skapa relation. För att nå det målet har jag listat X antal människor inom näringslivet som jag tror på. Dessa människor skall jag ringa upp och bjuda ut på en lunch. Vi få se vad som blir av det, kanske vägrar några, kanske tycker några ( min förhoppning) att mitt ärliga uppsåt är värt att luncha över. Jag har inga krav på lunchen i övrigt, målet är inte en affärsuppgörelse, jag tänker starta med några inledande frågor som får dem att prata om dem själva. Det är ett välkänt trick att få människor att tycka att de har roligt! :-) Kanske träffar jag 10 personer som kanske kan leda mig vidare till andra att också skapa relation med. Kanske. Jag tar i alla fall möjligheten i handen. tanken för åren som kommer är att alltid skapa möjlighet. Att vara klarsynt inför vad jag vill och vart jag vill komma och helt sonika staka ut en väg för att nå målet. Självklart inser jag att man inte kan nå alla mån men heller kan man ej vänta på att någonting skall falla i en knä. Sällan gör det de.

Parentes 1. Hur i hela h.vete är det möjligt för någon att få leva på socialbidrag i sju år?! Sju år! Må så vara att man befinner sig i en situation där det inte finns någon annan utväg än att ta till socialbidrag. Jag erkänner, några fall finns det säkert, men hur i hela fridens är det möjligt att inte förändra sin situation på sju år? Och hur är det möjligt för de sociala myndigheterna att inte sätta stop och ställa krav under sju hela år? Sju år! 

Idag tar det ca 5 minuter att starta ett eget företag på nätet, en FA-sedel. Det krävs inga revolutionerande tankar för att starta eget. Tvätta förnster räcker. Starta ett bolag med syfter att hjälpa folk tvätta sina fönster. Skriv några väl valda ord i ett worddokument , skriv ut och gå omkring i områden och sälj dina tjänster. Kan du inte tvätta fönster, välj något annat, städa, köp en varmkorvlåda och sätt på magen, stå utanför köpcentrum. Det finns oändligt många affärsplaner som kräver väldigt få och små investeringr. En tanke och lite driv är allt som står ivägen för ett lönsamt eget liv. Fungerar inget av detta? Har du körkort? Kör taxi! Jag ser annonser varje dag att de söker fler chaufförer. Jasså, har du inget körkort? Pallra dig iväg till Sveg, de har billiga och lätta intensivutbildningar. Ta tag i det  bara!

Ja, som ni ser skiner min ideologi igenom...

Parentes 2. Dagens Industri Weekend går att prenumerera på. Gör det. Otroligt bra journalistik och reportage. Efter ett halvår med Di Weekend kan man svara på alla nutidsfrågor! dessutom både växer och krymper världen med kunskapen.


Så, mina vänner, vill ni förändra, make it happen! Det låter lätt, alltid är det inte det. det fina i den kråksången är att det nästan alltid finns bra hjälp att få vad det än gäller. Jag börjar ett mentorsprogram till våren, det är min hjälp. 


Vad vill du förändra? Hur ska du göra det? 


Med önskan om ett;
Gott nytt år!

Kommentarer
Postat av: Erika

Jag har läst, tagit in och begrundar dina rader min vän :-) God fortsättning. Puss!

2011-01-01 @ 11:57:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0