Allt du vill

Det slår mig ibland att världen är liten, såklart inte till storlek men mer att vägen till framgång kan vara kort, i alla fall om man väljer att hitta den.

Det är så lätt att tillskriva andra människor makt. Att titta på sin chef eller en ledare i sin egen genre eller i samhället i stort och måla upp dem som stora makthavare, nästan omöjliga att nå. Här kommer en hemlighet, det är lika lätt att plocka av dem den makten för det är nämligen vi, du och jag som tillskrivit dem den. Därmed inte sagt att de är inflytelserika men det har med erfarenhet, relation och kunskap att göra. Det finns en skillnad, den kan vara svår att förstå men den är viktig, oerhört viktig.

Såhär, ta en ledare eller vi säger att vi ska på en arbetsintervju. Åh vad vi vill ha det där jobbet! För oss skulle det betyda så mycket och vi blir nervösa. Hela vår framtid ligger i intervjuarens händer! Ja, förvisso MEN det kan också vara så att företaget behöver oss. Utan vår personlighet och kunskap så kanske företaget går under eller i alla fall inte alls går lika bra...

Jag brukar tänka att den jag träffar också är en människa, han/hon äter frukost i pjamas, äter falukorv till middag och sitter i soffan under en filt. Förmodligen tycker han/hon att det är tråkigt med hushållssysslor och blir glad av en teckning. Eventuellt har de till och med hål på några strumpor och en t-shirt gammal och ful men ack så skön...
Så när jag säger att världen är liten så menar jag att det kan vara lätt att sitta hemma på sin kammare och inte veta hur man ska nå ut och man målar upp händelsernas centrum långt, långt borta från sig själv men att centrum egentligen inte ligger längre bort än du har telefonen från din hand. Ser man det så kan världen vara väldigt liten. Vem skall du ringa idag?

Kram!

Kommentarer
Postat av: Veronica

Du är så klok!

2010-09-28 @ 20:36:14
Postat av: Lisa N

Jag håller verkligen med Veronica. Tack för att du påminner, man glömmer så lätt!

2010-09-28 @ 21:59:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0