Tappra!

Ojojoj, trappra är ni som kikar in här varje dag fastän jag inte uppdaterat på länge, länge! Tack!

Egentligen finns det massor att skriva om, på många olika nivåer i livet men jag hoppar in i debatten som retat mig länge nu. jDen om våld, mäns våld mot kvinnor och kvinnors våld mot män. Det finns som bekant en kvinnojour för kvinnor som blir slagna av sina män. Den har funnits länge och den behövs. Nystartat i Uppsala finns nu också en mansjour. Såklart är denna för män som blir slagna av sina kvinnor.

Det är aldrig rätt att slå. Så är det ju och det vet de flesta. Förmodligen finns det ett behov i samhället av båda jourerna eftersom de uppkommit och då måste det vara jättebra. Detbatten dock handlar om pengar til de båda. Ansvarig för mansjouren, Mattias (+) någonting skriver insändare i UNT om det upprörande och snedvridna faktum att kvinnojouren får mer pengar än vad mansjouren får. Hur har han mage?! Hans argument är att de båda är jourer som verkar mot våld och borde därför ha lika stor andel pengar. jaha, här är ett bra exempel på att man kan få statistik till det man vill. Dock, hur har han mage?!

I min värld är detta en man utan kapacitet. Till och med så att han går över gränsen till att vara en av dem som hotar de utsatta kvinnorna. Såklart är det fler män som slår kvinnor än tvärtom. Såklart. Den som ifrågasätter detta argument ber jag söka fakta och sedan sitta tyst. Att skillnaden däri ligger i fler fall än ett fåtal är också klart. Så, att ens våga argumentera för delad peng... Nej du herr mansjour, nån måtta får det faktiskt vara!

Kommentarer
Postat av: Erika

Kunde inte ha sagt det bättre själv! Kram

PS Självklart man tittar in, man vet aldrig.... :-) DS

2011-02-22 @ 19:34:10
Postat av: Veronica

Jag har själv inte läst artikeln, mitt naiva jag tror kanske att han menade att mans- och kvinnojourer ska ha lika stor andel pengar per person som söker hjälp? I så fall med all rätt enligt mig.

2011-02-22 @ 19:46:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0