Galet!

UNT. Läser ni UNT?  I dagens tidning var det ett helt uppslag om Kvinnojouren i Uppsala som firade 30 år. Att de finns är för mig en sorg. Åh vad jag önskar lite styrka och självkänsla till dessa kvinnor OCH åh vad jag önskar att dessa män verkligen kom till insikt. På riktigt, hur fan har de kommit fram till att det är ok att slå och förnedra? Hur?

Det är också däri som min förundran väcktes. I en rad i intervjun med en medarbetare står att läsa att det som är besvärligast är att de måste ansöka om bidra från kommunen varje år för att kunna bedriva sin verksamhet. VA? Ok, såhär. Hade det varit så att det självklara var att spärra in männen i dessa fall, att flytta dem från stan, att hålla dem borta ja då hade jag också frågat varför just kvinnojouren skulle få bidrag men nu ser verkligheten helt annorlunda ut. Det är kvinnorna som måste fly. Gömma sig. Glömma vänner och familj. Leva nerstoppade i en källare. Klippa håret, byta liv. Det är väl klart som korvspad att kvinnojouren MÅSTE finnas under dessa förhållanden och det är väl lika klart att de skall få pengar till sin verksamhet. Häri ligger inte ens en fråga tycker jag. Åh så urboda dumt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0